Diagnostykę możemy podzielić na tak zwane nieszczelności stałe oraz nieszczelnosci okresowe. Każde moga miec wiele róznych przyczyn.
Nieszczelność stała w układzie klimatyzacji:
- Główne przyczyny obejmują korozję przewodów czynnika chłodzącego, parownika lub skraplacza, a także olejowe ślady na zardzewiałych lub złuszczonych przewodach.
- Problem może wynikać z nieprawidłowej uszczelki, np. zanieczyszczeń pomiędzy o-ringiem lub podkładką uszczelniającą, nieprawidłowej wielkości o-ring, skręconego o-ring, lub brakującej uszczelki.
- Uszkodzenie przewodów czynnika chłodzącego, np. z powodu zagięcia przewodu podczas naprawy lub uderzenia.
- Nieprawidłowo dokręcone elementy, jak przewody czynnika chłodzącego, złącza elementów, wyłącznik ciśnieniowy, czujnik ciśnienia, oraz brak osłony gniazda serwisowego.
- Problemy ze sprężarką, takie jak pęknięta obudowa, luźne śruby, uszczelnienie wału lub obudowy.
- Kwestie związane z zaworem serwisowym lub wyłącznikiem ciśnieniowym, jak niewycentrowana iglica czy luźna iglica.
- Porowatość odlewu komponentu, spowodowana błędami w produkcji.
Nieszczelność okresowa w układzie klimatyzacji:
- Występuje sporadycznie, zależne od zmian ciśnienia, temperatury lub wibracji.
- Przyczyny związane z ciśnieniem obejmują zaciskanie się lub rozluźnianie zbyt słabo dokręconego przewodu czynnika chłodzącego, złącza elementu lub połączenia przewodów, oraz wyciek spod uszczelnienia wału sprężarki.
- Wibracje mogą powodować pęknięcia lutu na skraplaczu lub parowniku z powodu nieprawidłowo zabezpieczonego przewodu czynnika chłodzącego.
- Temperatura wpływa na obudowę sprężarki lub o-ring głowicy.
- Wykrywanie tego rodzaju nieszczelności wymaga stosowania ultrafioletowego barwnika do czynnika chłodzącego, co może zająć od kilku minut do kilku dni, w zależności od wielkości wycieku i nawyków kierowcy.