Diagnostyka wycieków oleju w pojeździe wymaga dokładnej analizy oraz wiedzy technicznej. Symptomy wycieku oleju mogą obejmować plamy oleju pod pojazdem, białawy nalot na bagnecie olejowym lub nadmierny dym wydobywający się z rury wydechowej.
Przyczyny usterki
Wycieki oleju mogą mieć wiele przyczyn. Najczęstsze z nich to:
- Uszkodzona lub zużyta uszczelka pod głowicą – może prowadzić do mieszania się oleju z chłodniczym lub przedostawania się oleju do cylindrów.
- Nieszczelne uszczelki w kolektorze wylotowym lub przy pokrywie zaworów.
- Wadliwy korek spustowy oleju.
- Uszkodzona podstawa filtra oleju lub chłodnica oleju.
- Zużyte pierścienie tłokowe, prowadzące do przedostawania się oleju do komory spalania.
Procedura wymiany podstawy filtra oleju
Aby wymienić podstawę filtra oleju, należy przestrzegać następującej procedury:
- Upewnij się, że silnik jest zimny. Odczekaj co najmniej kilka godzin od ostatniego uruchomienia.
- Za pomocą klucza do filtra oleju, odkręć filtr oleju.
- Usuń starą podstawę filtra oraz uszczelkę.
- Dokładnie wyczyść powierzchnię montażową, upewniając się, że nie ma resztek starej uszczelki.
- Nałóż nową uszczelkę na nową podstawę filtra oleju.
- Zamontuj nową podstawę filtra, a następnie przykręć nowy filtr oleju.
- Napełnij silnik odpowiednią ilością oleju.
Wymiana chłodnicy oleju
Wymiana chłodnicy oleju jest równie ważna, gdyż wadliwa chłodnica może prowadzić do nadmiernego nagrzewania się oleju. Procedura wymiany jest podobna do tej opisanej powyżej dla podstawy filtra. Kluczową różnicą jest konieczność odłączenia przewodów olejowych od starej chłodnicy i podłączenie ich do nowej. Po zakończeniu wymiany, warto przeprowadzić test ciśnieniowy, aby upewnić się, że nowa chłodnica jest szczelna.